Alat di lubang pintu hotel | Bulan ni, orang lain sakan shopping raya... Fiza dan encik suami pulak tengah bertungkus-lumus membeli aksesori rumah.

Alhamdulillah, target nak ada rumah sebelum umur 40 akhirnya tercapai. So far,  proses pembinaan rumah Fiza dan suami dah 80% siap.

Serius, Fiza laki bini lansung takde pengalaman membeli perkakasan dan aksesori rumah... So, kami banyak buat rujukan di internet. Tak cukup itu, kami banyak habiskan masa buat tinjauan harga di kedai-kedai berdekatan.

Alhamdulillah, setakat ni dah tahu sangat dah... Kat mana kedai yang menjual tile... Simen... Tukang buat tingkap... Pintu yang murah area Betong.

DOOR EYE VIEWER

Dalam banyak-banyak benda yang kami beli... Fiza kalut cari satu istilah untuk lubang pintu kat hotel tu... Konon-konon nak beli benda tu. Haha... Lucu kan.

So, berabislah menggoogle... Macam-macam word Fiza guna. Lubang intip di pintu untuk melihat tetamulah, alat lubang pintu di hotellah. Haipp!!! Begitulah bila otak jammed sekejap. Lansung tak boleh nak fikir. Haha... Nasib baik bila google je terus jumpa. Macam-macam istilah keluar. Antaranya :-

Lubang pintu untuk melihat tetamu
Lubang pintu hotel
Lubang intip pintu hotel
kaca lubang pintu
Lubang intip di pintu kamar
Lubang teropong di pintu hotel
Door eye viewer
Lubang intip

Door eye viewer
Sumber Shopee

Ada ok. Nama benda tu adalah Door eye Viewer. Akhirnya jumpa jugak istilah yang betul untuk alat tersebut.

Kenapa nak kena guna Door Eye Viewer?

Stail rumah kediaman kami, bahagian pintu... Fiza dan suami tak letak tingkap kaca sebelah menyebelah dinding. Nak safety kononnya...

Then, mana nak beli pulak benda tu?

Memandangkan Fiza malas nak survey kat kedai... Fiza try cari secara online di Lazada dan Shopee dengan menggunakan keyword Door eye Viewer...

Jenis-jenis door eye viewer
Sumber Shopee

Alhamdulillahh rupanya, banyak pilihan tau... Terutamanya di Shopee. Tinggal nak pilih je... Yang mana satu kita nak. Macam-macam stail ada. Harga pun ada yang murah... Dan ada jugak yang mahal. Bergantungla pada materialnya. Jenuh jugak nak kena match dengan pintu yang kami beli. Pweeee...

Tapi, sebelum nak membeli... Kena ukur ketebalan pintu terlebih dahulu. Takut nanti saiz yang dibeli tak sesuai dengan ketebalan pintu kita.

Susah tak nak pasang Door eye viewer?
Berdasarkan step yang ditunjukkan oleh penjual di shopee, ternyata nak pasang door eye viewer sangatlah mudah... Just tebuk lubang pada pintu, kemudian masukkan door eye viewer dan pusing sampai ketat. Dah settle.

Cara pasang door eye viewer
Sumber Shopee

Alhamdulillah... Settle satu masalah. Nanti bila door eye viewer yang Fiza beli sampai, Fiza akan buat review ok. In Shaa Allah.

Bye! Have a nice day.