Assalamualaikum, hai...
Mudah Atau Tidak Untuk Menarik Trafik Ke Blog? | Wowww... Mudah ke nak tarik pembaca ke blog. Mungkin... Ada yang kata mudah. Tapi... Honestly, pada Fiza ia bukanlah sesuatu perkara yang mudah untuk dilakukan. Lebih-lebih lagi bila kita bukan seorang yang pakar dalam bidang SEO. Update blog pun sendu. Blogwalking pun jarang... Nak share post di socmed pun kurang. Serius... Memang trafik blog jatuh menjunam. Siapa setuju?

Konsisten menulis
Sumber gambar dari irfanhikmatiar.com

Konsisten Dalam Menulis
Nak tarik trafik ribu riban... Kita kena bekerja keras. Update blog kena konsisten. Bila tak konsisten. Pembaca boleh lari.   Ikut logik ye. Hari ni datang blog Fiza... Lansung tak update. Disebabkan suka baca blog Fiza. Tak jemu... Esok korang datang lagi. Tapi still tak ber'update. Kalau dah limaenamtujuh kali masuk still takde cerita terbaru... Nak ke datang balik. Itu point pertama... Kena konsisten update blog, barulah pembaca suka. Trafik pun boleh bertambah... In Shaa Allah. Mudah ke tak... Semuanya bergantung kepada kerajinan kita untuk mengemaskini blog. Betul tak?

Tengoklah blog Fiza sendiri, kadang rajin update... Kekadang malas nak update. No wonder'lah trafik blog pun ada turun naiknya. Bertabahlah nak maintain kan balik. Hurmmm...

Konten Kena Original
Kemudian, orang jemu baca cerita copy paste ye. Serius... Bukan perkara main-main. As a blogger, confirm pernah copy paste cerita kan... lagi-lagi bila melibatkan berita sensasi. Ye... Memang boleh tarik trafik... Itu tak dapat nak dinafikan. Tu pun kalau ulasannya menarik minat. Tapi kalau dah sebijik copy paste... Nak ke baca berulang kali. Tak percaya... Tryla copy paste. Fiza pernah buat ye... Walaupun trafik masuk... Tapi, tak banyak. Sebab apa... Kisah dah berulang di enjin carian ok. So, siapa entri keluar dulu mesti di ranking pertama... Sudah menjadi lumrah... Orang akan baca first page carian je... Selebihnya, ikut nasib... Je. Betul tak?

Sumber gambar dari idcloudhost.com

Rajin Blogwalking
Sudah menjadi adat. Orang berbudi, kita berbahasa. Bila kita rajin blogwalking. Automatik kita akan dapat trafik free daripada pengunjung. Itu semua... Pun bergantung kepada tahap kerajinan kita. Nak trafik banyak masuk blog, kenalah rajin blogwalking. Mudah!... Tapi kekadang susah untuk kita buat. Betul tak... Lagi-lagi bagi yang banyak komitmen di alam nyata. Nak buat macam manala kan...

Selalu Berkongsi Di Media Sosial
Bunyi macam mudah right. Hakikatnya memang mudah. Tapi tak semudah yang kita sangkakan. Kalau tajuk tak memancing pun, orang tak kan masuk. Walaubagaimana pun... At least, bila merata kita tebarkan link blog di sosial media... Banyak atau sikit, ia tetap menghasilkan aliran trafik ke blog... Apa yang penting... Kerajinan perlu ada. 

Kesimpulannya... Usaha tangga kejayaan. Kejayaan tak akan datang bergolek tanpa usaha. Pendek kata... Sesuatu akan jadi mudah bila kita berkeyakinan nak buat. Takde benda kat dunia ni mudah tanpa usaha. Kerajinan kena ada. 

Betul tak?

Chewah... Kemain bersemangat. Padahal baru nak kumpul energy untuk kembali aktif berblog. Huhu...