Sotong Goreng Tepung, Menu Lunch Yang Mudah Dan Sedap! - Assalamualaikum, hai... Baru harini berkesempatan update, kisah semalam...  Cuaca mendung memanjang... Mulalah perut asyik mintak diisi... Lagi-lagi bila terperap je di rumah. Betul tak?

Selain sayur sawi, buah jambu batu, sambal belacan cili hijau... Fiza jugak buatkan sotong goreng tepung. Kemain suka anak² makan. 😊😊😊

 Baca Juga  : Resepi Mudah sambal belacan cili hijau

Resepi Sotong Goreng Tepung Cara Fiza

Bila dah bergelar blogger, resepi mudah pun nak jugak update. Kan?

Sotong goreng tepung dan kaedah menggoreng yang betul

Untuk sotong goreng tepung cara Fiza ni, berikut adalah antara bahan² yang diperlukan...
Sotong
Tepung
Perencah Maggie secukup rasa
Tepung kunyit dan
Minyak untuk menggoreng

Cara nak membuatnya pulak... Pertama, kena cuci bersih sotong, toskan dan gaulkan dengan tepung dan kunyit. Tambahkan sedikit air dan pekenakan dengan perencah maggie secukup rasa. Then, uli dengan tepung kering dan gorengkan dengan minyak.

Tip Agar Sotong Tidak Tepercik Atau Meletup Ketika Di goreng

Mudahkan... Tapi, kekadang ada jugak rasa malas nak goreng sotong bila part dia meletup bagai tu... Habis kena percikan minyak. Tu dulu la.  Mula² Fiza tak tau petuanya. Bila dah tau... Alhamdulillah, takde masalah. Cara gorengnya... Just ulikan dengan tepung agar kering. Then, hendaklah digoreng dengan minyak yang banyak... Maknanya sotong dalam keadaan tenggelam tak nampak ok. Kemudian, api kenalah besar... Barulah tak tepercik.

Senang je sebenarnya. Kan?

Selamat mencuba!