Pengalaman Mengambil Ubat Zincofer Semasa Hamil | Assalamualaikum, apa khabar? So far ada yang perasan Fiza jarang update blog sebelum ni. Siap tanya khabar Fiza lagi. Alhamdulillah, Fiza sihat. Terima kasih di atas keprihatinan korang ye.

Selagi bergelar blogger lifestyle, selagi tu jugak cerita di blog Fiza akan menyentuh tentang pelbagai cerita termasuklah sesekali mengenai kisah sendiri... Lebih² lagi bila mengandung. Pastinya teringin jugak nak berkongsi pengalaman sepanjang mengandung seperti orang lain right. Lagi satu, setiap kali mengandung... Pastinya, pengalaman pun berbeza-beza. Betul tak?

Dipendekkan cerita, berbalik kepada tajuk... Nila first time Fiza dibekalkan ubat zincofer semasa mengandung. So, takde lansung pengalaman tentang apakah kesan selepas makan ubat zincofer ni.

Yelah! Mengandung sebelum² ni, Fiza hanya dibekalkan ubat iron tablet dan beberapa vitamin lain. So, takde masalahlah nak telan. Cuma, kesan pengambilannya... Fiza sembelit dan najis bewarna hitam brownies.

Ubat zincofer untuk ibu hamil

Bila first time ambik ubat zincofer, biasalah... Zaman dah moden, pastinya Fiza google terlebih dahulu... Carik kesan selepas makan ubat zincofer tu. Cara makan yang optimum dan kelebihannya untuk ibu mengandung. Ternyata, bermacam² pengalaman ibu yang Fiza baca... Ada yang lansung tak boleh nak hidu baunya, ada yang tak boleh nak telan... Ada yang boleh telan pun, pasti termuntah balik dan pening². So, ramai yang bertukar kepada Maltofer, Iberet dan Obimin. Takde di klinik kesihatan, sampai ada yang beli sendiri di farmasi gara² tak tahan muntah dan pening. Huhu... Belum makan lagi, dah seriau dengar mak oiii...

 Baca Juga  : Daftar Buku Pink Semasa Hamil

Tak kurang jugak, ada yang bagi tips untuk elak termuntah bila makan ubat zincofer.  Makan ubat zincofer dengan air sanquick tanpa gula... Boleh naikkan hb dengan cepat tau... Tu based on pengalaman ibu² yang pernah mencubanya. Walaubagaimana pun, Fiza tak pernah lagi mencuba... Sebab nurse dah pesan awal², makan ubat hanya dengan air kosong je.

Apa itu Zincofer?

Ubat Zincofer adalah merupakan ubat yang digunakan untuk ibu hamil, mereka yang ada masalah anemia, diet yang buruk, komplikasi kehamilan, kekurangan folat, kekurangan vitamin dan lain-lain keadaan.

Cara Simpan Ubat Zincofer Yang Betul

Zincofer paling baik disimpan pada suhu bilik dan jauh dari cahaya langsung dan kelembapan. Untuk mengelakkan kerosakan ubat, ianya tidak boleh disimpan di bilik mandi atau peti sejuk.

Mungkin ada jenama yang berbeza dan mungkin mempunyai keperluan penyimpanan yang berlainan. Adalah penting untuk sentiasa menyemak pakej produk untuk arahan mengenai penyimpanan, atau boleh bertanya kepada ahli farmasi sekiranya ragu-ragu. Untuk keselamatan, kita perlu menyimpan semua ubat jauh dari kanak-kanak dan binatang peliharaan.

Muntah Atau Pening Tak Makan Ubat Zincofer? 

Namun, based on pengalaman sendiri. So far, Fiza boleh je telan ubat zincofer setakat ni walaupun terasa sedikit mual selepas telan. Alhamdulillah, tu pun rezeki jugak... So, takdelah pening² nak fikir tukar ubat apala kan. Haritu Hb dah naik 11 g/dl... Entah! Maybe disebabkan sesekali makan junkfood seperti burger dan lain²... Hb menurun balik jadi 10.5 g/dl minggu lepas. Sudahnya, Fiza kena tambah dos. Kalau sebelum ni sebiji sehari je. Kali ni, sebiji dua kali sehari... Tengoklah nanti, next checkup... Naik ke tidak. Tapi, ambik zincofer takde pulak Fiza sembelit... Hari² membuang. That why, malas nak fikir... Enjoy the moment... Fiza ambik keputusan... Makan je ubat zincofer yang doktor bagi.

Tapi ramai yang kata, makan ubat zincofer... Hb lambat naik. Betul ke tidak... Wallahu'alam. Tu antara lain pengalaman Fiza mengandung makan ubat zincofer.

If korang pernah ambik ubat zincofer? Muntah tak? Boleh telan tak? Ke lansung memang tak ambik... Tapi, sebaliknya ambik suppliment lain macam shakelee ke?

Jom sembang.

Apa² pun, terima kasih kerana sudi singgah dan baca entri Fiza. In shaa Allah, ada masa Fiza balas kunjungan korang. Have a nice day.