Assalamualaikum,
Selamat Petang.

Tempe Goreng Tepung Bestari, Simple Dan Mudah | Tajuk blogpost Fiza untuk kali ni. Dah seminggu Fiza autopublish blogpost. Sebenarnya, Anak-anak Fiza bergilir-gilir selsema dan batuk. That why tak aktif sangat di blog. Walaubagaimana pun... So far, harini dorang dah kembali sihat seperti sedia kala.

Untuk anak-anak yang batuk, Fiza bagi dorang makan madu kelulut ori sesudu kecil sekali sehari.

Alhamdulillah, pada hari ketiga batuk... Hingus dan kahak start keluar dengan banyaknya. Nasib baik my mom ada menternak kelulut, so memang tak payah beli lah buat masa ni. Setiap bulan, confirm mak akan bagi sebotol. 

Nak dijadikan cerita, dalam sibuk menjaga anak-anak yang tak sihat... Tiga hari lepas, encik suami belikan Fiza tempe. Selalu makan sambal tempe je kan. Entah! Bila tertengok yuotuber Nisfa Fitry share tentang tempe goreng... Terus Fiza pun jadi teringin nak try. Macam sedap je kan. 

So, Fiza cubala goreng dua bungkus tempe dengan menggunakan tepung Bestari tanpa menggunakan telur. 

Memandangkan ayam dan telur mahal sekarang ni, kita boleh pelbagaikan sumber protein yang lain. Salah satu daripadanya adalah tempe. Kan!

Resepi mudah

Cara Goreng Tempe Dengan Tepung Bestari

Nak buat tempe goreng bersalut tepung ni, bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut :-
  1. Tempe
  2. Tepung Bestari
  3. Sedikit tepung kunyit
  4. Air untuk bancuhan tepung
  5. Minyak untuk menggoreng
Kemudian, untuk cara masak pulak... Pertama cuci tempe. Potong ikut suka kita. Bancuhkan tepung Bestari dengan sedikit air dan kunyit. Agak-agak cairlah yeah. Lebih kurang macam bancuhan pisang goreng ok.

Panaskan minyak. Bila minyak dah masak, bolehlah gorengkan tempe yang telah dicelupkan ke dalam tepung dengan api yang perlahan. Nampak dah rangup je terus angkat, In Shaa Allah masaklah tu. 🤭

Alhamdulillah, so far memang sedap. Rasa macam buah sukun goreng pun ada. Pendek kata, puas hati. Tak sia-sia mencuba. Lagi sedap daripada kita buat sambal. In Shaa Allah, nanti bolehla repeat membuatnya.

Ada orang, mereka add-on jugak bawang putih dan jintan manis. Katanya, lagi sedap daripada yang goreng kosong. In Shaa Allah, next time Fiza nak try resepi tu pulak. 

Kalau di Indonesia, dorang makan tempe goreng ni dengan sambal terasi. Ala... Sambal yang ada cili, bawang merah, bawang putih, tomato dan belacan tu. Dorang goreng, kemudian ditumbuk halus. Selalunya orang bubuh sambal tu dalam nasi ayam penyet.  Tapi, kami makan dengan sos mayonis pun sedap!

Alhamdulillah, keinginan nak makan tempe goreng akhirnya mendapat jugak. Kat tempat Fiza susah sikit nak dapatkan tempe. Kalau ada pun sekali dalam seminggu je jumpa. Huhu...

Korang pernah makan tempe goreng?

#ResepiMudah
#TempeGorengTepung