Assalamu'alaikum, hai... 
Apakah Hukum Mencabut Uban? | Semakin meningkat umur kita, fizikal juga turut berubah. Perubahan paling ketara apabila rambut mulai ditumbuhi uban. Pernah tak terfikir, Boleh ke mencabut uban? Dulu Fiza pun terfikir jugak mengenainya... Bila dah tahu akan hukumnya... Alhamdulillah, tiada lagi kemusykilan wujud di fikiran. 

Apakah hukum mencabut uban

ADAKAH HARAM HUKUMNYA MENCABUT UBAN?

Di sini, Fiza nak kongsikan mengenai soalan yang diajukan oleh pembaca ruangan pesona, KOSMO mengenai hukum mencabut uban... 

SOALAN :
Assalamualaikum Ustaz. Saya seorang lelaki yang agak berumur dan rambut saya mula dipenuhi uban. Saya seringkali mencabut uban dan isteri saya pernah menegur dan mengatakan bahawa uban tidak boleh dicabut kerana uban ialah cahaya seorang Mukmin. Katanya, ada hadis yang mengatakan sebegitu. Adakah ini bermakna haram mencabut uban? Mohon penjelasan ustaz.

JAWAPAN :
Hadis berkenaan mencabut uban diriwayatkan dengan pelbagai sanad. Namun yang terkuat diriwayatkan oleh 'Amr bin Syu'aib daripada bapanya daripada datuknya, Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah mencabut uban kerana tidaklah seorang Muslim mendapat uban dalam Islam, melainkan (uban itu) akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti."

Hadis ini terdapat dalam beberapa kitab hadis muktamad seperti Sunan Abu Dawud, Sunan al-Tirmizi dan Sunan al-Nasaie.

Mengikut riwayat al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman: "Uban ialah cahaya Mukmin. Tidaklah seseorang mendapatkan uban dalam Islam melainkan ia akan mendapat satu pahala dan diangkat satu darjat bagi setiap lembar uban itu."

Hadis ini mengandungi larangan. Baginda melarang kita untuk mencabut uban sebab uban akan menjadi cahaya bagi kita di hari kiamat nanti. Namun para ulama daripada empat mazhab mentafsirkan larangan di sini bermakna makruh, bukan haram. Justeru, hukum mencabut uban makruh sahaja.

Imam Malik pernah ditanya tentang hukum mencabut uban. Beliau menjawab: "Aku tidak melihatnya sebagai perkara haram. Namun, membiarkannya lebih aku sukai."

Begitulah yang dinukilkan oleh karya al-Baji dalam kitabnya al-Muntaqa. Bagaimanapun, sebahagian ulama berpendapat hukumnya haram. Mereka mentafsirkan makna larangan dalam hadis ini haram. Ibn al-Rif'ah menukilkan pendapat ini daripada kitab al-Umm karya al-Syafii.

Imam al-Nawawi berkata, dalam Majmuk: "Jika dikatakan haram mencabut uban kerana larangan yang sahih (daripada Nabi SAW), maka pendapat ini tidak dikira melampau. Tiada perbezaan antara mencabutnya dari rambut kepala ataupun janggut."

Jika saudara meminta pandangan peribadi saya, maka saya cenderung kepada pendapat jumhur ulama. Mencabut uban hukumnya makruh sahaja, bukan haram. Uban di atas kepala menandakan paras umur kita yang semakin tua, bermakna semakin hari semakin kita menghampiri ajal. Setiap kali melihat cermin dan terlihat uban di kepala yang semakin bertambah, ia boleh menjadi pemangkin dan motivasi untuk kita mempertingkatkan amal ibadah, Insya-Allah.


Sumber : Kosmo

KESIMPULANNYA

Fiza pun bersetuju dengan ustaz yang menjawab. Pada Fiza, uban menampakkan usia kita semakin bertambah... Bila melihatkan uban yang tumbuh... Tidakkah kita terfikir untuk mempertingkatkan lagi amalan ibadah kita untuk bekalan hari akhirat. Selagi uban tidak mendatangkan masalah... Kenapa pulak perlu dicabut. 

Tapi, kekadang kalau nampak uban pendek di tengah-tengah kepala... Gatal sangat-sangat... Fiza akan cabut jugak. Hurmmm... 

Semoga, info tersebut memberi manfaat buat kita semua. 

Wallahu'alam...