Assalamu'alaikum...
Alhamdulillah... Menyempat jugak aku taip entri. Lepas subuh en. Hussien tido balik. Alia lagilah sedang lena dibuai mimpi. Lagi-lagi kat luar hujan. Memang best tidur.

Bercakap pasal tidur. Entri aku kali ni pun berkaitan dengan tidur... Iaitu bagaimana nak tahu seseorang bayi tu hendak tidur?...

Sebagai pengalaman pertama mengandung... Itu antara first info aku cari di internet. Bagi aku ia memang mudah. Tapi tidak untuk semua bayi sepertimana pernah diperkatakan oleh Dr. Carol Cooper dalam bukunya bertajuk " soal jawab bayi dan kanak-kanak"
Salah satu buku rujukan aku untuk menjaga dan mendidik Alia. Perkembangan bayi berbeza-beza. Ada yang susah nak tidur dan yang senang nak tidur.

Jadi... Di sini aku ingin kongsikan Beberapa tanda yang menunjukkan bayi ingin tidur, iaitu :-

1. Mula merengek tak sudah walaupun dah tukar pampers or bagi susu.
2. Tarik-tarik telinga
3. Tarik-tarik rambut
4. Asyik gosok mata dan
5. Asyik menguap

Itu tanda-tanda ingin tidur bayi yang aku perasan sepanjang setahun 2 bulan aku menjaga Alia... Dan ada benarnya jugak info-info yang aku baca dari buku mahupun internet.


Cuma tu jelah... sejam pertama. Confirm! Alia bangun balik dan nangis. setelah didodoi... barulah lena tidur sampai pagi. cuma bangun untuk menyusu. Then sambung tido tanpa sebarang masalah. Aku bersyukur. Setakat ni tak pernah lagi berjaga dalam jangkamasa yang lama. Alhamdulillah!

That it antara tanda-tanda bayi ingin tido yang ingin aku kongsikan. Pada yang sudi singgah. Jutaan terima kasih aku ucapkan. Kalau ada masa, singgahlah lagi ^_^.

Sekian. Wassalam...