Assalamualaikum,
Selamat Petang.

Alhamdulillah! Syukur pada Yang Maha Esa kerana telah memberi peluang dan ruang untuk Fiza terus berkongsi cerita di alam maya.

Sejak ada Alia... Banyak perkara baru yang Fiza pelajari. Terutamanya tentang penjagaan bayi. Bercakap pasal penjagaan bayi, sudah pastinya kelengkapan bayi menjadi perkara penting dalam list untuk dibeli termasuklah bedak talkum. Tapi, Bayi boleh ke guna bedak talkum?. 

Kesan Penggunaan Bedak Talkum Kepada Bayi Berdasarkan Pengalaman Peribadi

Kalau Alia... Memang tak boleh guna bedak talkum. Pernah dulu masa umur dia 3 bulan Fiza cuba sapukan bedak talkum pada badan Alia. Kononnya, suka bayi berbau lebih wangi... Padahal bau bayi memang dah semulajadi berbau wangi. Lepas tu... Petangnya, habis merah-merah kat badan dia terutama di leher. 

Akhirnya Fiza mengambil keputusan supaya tidak menggunakan bedak talkum lagi, tapi sebaliknya bertukar kepada losyen gohnsons baby sampailah sekarang. Alhamdulillah! Alia dah takde masalah alahan lagi.

bedak talkum, keburukan bedak talkum kepada bayi,

Pendapat Doktor Tentang Penggunaan Bedak Talkum Pada Bayi

Fiza jugak pernah terbaca dalam buku soal jawab kanak-kanak dan bayi hasil penulisan Doktor Carol Cooper di mana beliau mengatakan bahawa bayi sebenarnya tidak memerlukan bedak talkum kerana granulnya menganggu kulit bayi. 

Tapi kan... Anak saudara Fiza ok jer guna bedak talkum. Sejak umur sebulan lagi dah guna. Takde apa-apa pun....

So, how?

Penutup

Rasanya terpulanglah kepada penerimaan bayi kan. Ada yang boleh, ada yang tak boleh... Yang penting kita kena sentiasa peka dengan kesihatan anak-anak kita. Itu yang paling penting. Kekadang anak menangis juga disebabkan ketidakselesaan terhadap apa yang kita pakaikan pada mereka (^_~).