Hola,

Kekadang apabila melihat orang kurang upaya, pasti kita memikirkan tentang kekurangan mereka dan tak kurang juga yang beranggapan " His! mereka bukan boleh buat apapun... Tetapi itu hanyalah anggapan insan yang hanya memandang insan lain dengan sebelah mata. Hakikatnya, setiap kejadian Tuhan itu adalah ciptaan terindah di dunia ini dan setiap kejadian itu pasti mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

Lihat sajalah gadis ini...


Seorang gadis di Zhenjiang yang lahir tanpa tangan. Namun, Wang Qianjin tetap bertekad dan tidak menjadikan kekurangan yang ada padanya untuk menghasilkan sebuah novel.

Untuk pengetahuan semua, Wang Qianjin hanya mengunakan bibirnya untuk menaip novel tersebut dan kini beliau menunggu saat untuk novelnya diterbit dan diedarkan.

Selain itu, apa yang menarik juga tentang gadis ini ialah... Dia tidak pernah menghadir sebarang pendidikan formal tetapi sebaliknya duduk di rumah. Namun, gadis ini mampu berbahasa China, Jepun dan Korea dengan hanya mempelajari bahasa tersebut melalui kegemarannya menonton tv. Hurmmm... Hebat sungguh gadis ini kan... Benarlah kata pepatah " kalau hendak, seribu daya... Kalau tak nak, seribu dalih"... Betul ke pepatah ni? ahakss... Tapi yang penting apa yang ingin saya kongsikan adalah... Jangan jadikan kekurangan yang ada pada diri kita sebagai alasan untuk kita tidak mengecapi kejayaan

Sebaliknya, jadikan gadis ini sebagai contoh untuk kita. 



Sumber info : okezone.com