Assalamu'alaikum, hai... 
Menang atau kalau dalam perjuangan | Dua hari tak update blog tak bermakna Fiza lupa akan blog. Hehe... Banyak benda nak update. Tapi sudahnya tak tahu nak update apa. Apa pun keputusan PRU14, semuanya dah berlalu... Rakyat pun dah memilih... Siapa Perdana Menteri yang baru pun dah diumumkan. Tahniah buat Tun. Semoga rakyat dan pemimpin terus bersatu hati demi kemajuan dan keamanan negara seterusnya. 

Bendera Malaysia jpeg
Sumber Gambar : Denaihati

Buat mantan Perdana Menteri, siapa kita untuk menghukum dia... Kan? Tak perlulah kita nak buka aib orang... Sudah-sudahlah nak buat spekulasi. Ingat! Jika tidak benar apa yang kita perkatakan... Boleh jadi fitnah tau... Hukum fitnah pun sudah cukup gerun untuk didengari.

Sesunguhnya... 

Fitnah merupakan suatu kebohongan besar yang sangat merugikan dan termasuk dalam dosa yang tak terampuni oleh Allah SWT. Oleh sebab itu, Islam melarang umatnya memfitnah sebab fitnah adalah haram.

Allah SWT berfirman yang artinya;
“Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian kondisi mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Q. S. Al-Hujarat : 12).

Seorang Sahabat pernah bertanya kepada Rasulullah;
“Wahai Rasulullah, apakah ghibah itu? Lalu Rasulullah menjawab; ‘Menyebut sesuatu yang tidak disukai saudaramu di belakangnya.’ Kemudian Sahabat kembali bertanta; ‘Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?’ Rasulullah kemudian menjawab; ‘kalau sekiranya yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah. Tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar).” (H. R. Muslin, Abu Daud, dan At-Tirmidzi).

Allah SWT berfirman yang artinya;
“Maka nyatalah bahwa tidak ada yang lebih zhalim dari orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan sebaik-baik saja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahwa) dalam neraka jahanam tersedia tempat tinggal bagi orang2 kafir?” (Q. S. Az-Zumar : 32).
“Maukah Aku beritakan kepadamu, kepada siapakah syaitan-syaitan itu selalu turun? Mereka turun ke tiap-tiap pendusta yang berdosa, yang mendengar sungguh-sungguh (apa yang disampaikan oleh syaitan-syaitan itu) sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta.”  (Q. S. Asy-Syuras : 221-223).
“Fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan.” (Q. S. Al-Baqarah : 217).

Dalam hadist yang diriwayatkan oleh Hudzaifah RA, Rasulullah SAW bersabda yang artinya;  “Tidak akan masuk surga orang yang suka menebar fitnah.”

So, fikir-fikirkan lah... PM pun dah diketahui... Semoga mandat yang diberi rakyat tidak di sia-siakan... Malaysia dalam sejarah.

Semoga Malaysia terus maju, aman dan damai... Aamiin... 

#PRU14


1 Comments

  1. Alhamdulillah selesai sudah PRU, dapat PM baru. Ni pun first time curang dalam memilih. Sangat teruja bila kecurangan berhasil. Jahat tak...

    ReplyDelete