Kawaii Journal, Fiza jadi teringin nak buat

Assalamu'alaikum, hai... 
Kawaii Journal, Fiza jadi teringin nak buat | Actually, bila mengenali Mrsred... Di dunia alam maya... Fiza selalu singgah blog dia. Tujuannya hanya satu... Nak tengok video journalnya. 

Dulu... Masa zaman sekolah menengah hinggalah universiti... Fiza suka benda-benda kawaii ni... Nota semua Fiza buat seperti journal... Tapi, bila dah berumahtangga... Semua tu Fiza dah tak buat dah... hanya tinggal kenangan. 

Kawaii jurnal
Kredit Gambar : Google image

Pada Fiza, Journal kawaii ke... Nak buat nota kawaii ke... Ia sangat-sangat membantu kita untuk mengingati sesuatu term atau moments... Nak-nak zaman study... Bila tengok note siap ada emoji kawaii di tepi... Semangat nak bukak nota tu sentiasa ada... Macam tu jugak bila kita menulis journal... Everday, confirm nak jugak catat sesuatu di journal... Kalau tak buat... Tak sah... Rasa tak lengkap hidup... Kan? Tak percaya... Tanyalah pada yang suka buat journal... 

Moga, one day... Ada masa, Fiza akan buat jugak journal. In Shaa Allah. Sebab.. Ada banyak kelebihan menulis journal sebenarnya. Antaranya ialah... 

MANFAAT MENULIS JOURNAL

01 | REFLEKSI DIRI
Dengan menulis journal, kita mampu merefleksikan kehidupan kita. 

Kita lebih terikat dengan peribadi diri sendiri, membantu memberikan gambaran serta melihat persepsi diri sebenarnya. Berefleksi juga dapat menjadi alat untuk me'review kesalahan-kesalahan dan pencapaian-pencapaian yang telah kita capai dan lakukan sebelumnya. 

Sticker Kawaii

02 | MENULIS IDEA
Diari bukan sahaja menjadi tempat curahan tentang perasaan pada lawan jenis tapi juga dapat menjadi tempat untuk menulis idea serta tujuan hidup kita di masa hadapan. Bahkan Abraham Lincoln membaca secarik kertas yang diselipkan di topi pesulap yang sering dia gunakan, tujuannya tidak lain adalah untuk mencatat idea spontan yang muncul tanpa diduga.


03 | LATIHAN MENULIS BUKU TENTANG DIRI SENDIRI
Korang mesti kenal dengan Raditya Dika dan Trinity (Naked Traveler). Mereka adalah salah satu contoh dari  penulis yang sukses menulis buku harian mereka sehingga dipublikasikan.

Menulis diari sebenarnya kita sedang membuat latihan menulis tentang kehidupan yang kita jalani, yang mana ceritanya jelas akan berbeza dari cerita orang lain. Jadi, nanti kita tidak perlu bersusah payah lagi untuk menyusun biografi. Sekurang-kurangnya ia adalah satu memori untuk warisan anak cucu. 😂

Kredit Gambar : Google image

04 | MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENULIS

"Practice makes Perfect

Menulis jugak dapat meningkatkan kemampuan menulis kita secara bertahap. Fiza teringat pulak bagaimana pertama kali menulis blog di mana penulisan Fiza agak kebudak-budakan. Namun kerana latih dan berlatih terus menerus akhirnya dapat di lihat seperti sekarang.

Dan sampai sekarang pun, Fiza still tetap berlatih. In Shaa Allah. 


05 | MELATIH SUDUT PANDANG TERHADAP SESUATU PERMASALAHAN
Menulis jurnal peribadi jugak memberi kita kebebasan untuk menulis apa pun dari sudut pandangan kita. 

Kita sememangnya akan menuliskan sebuah permasalahan versi kita sendiri, ini secara tidak langsung dapat melatih sikap kritis kita terhadap sesuatu persoalan.


06 | MENCATAT HAL-HAL PENTING DALAM KEHIDUPAN
Ingat bila hari perpisahan di UNIMAS? 

Atau tarikh bila kali terakhir kita ke Pantai Damai? 

Momen-momen seperti ini kekadang kita sering anggap remeh kerana mungkin tidak berguna. 

Namun lebih dari itu, mencatat hal-hal penting ini dapat saja memberi manfaat bagi kita di masa hadapan. Contohnya, time stress... Bukak journal. Mesti senyum sorang-sorang kan. Setidak-tidaknya ia menjadi terapi buat kita di kala stress. Ye tak? 

Kredit Gambar : Google image

07 | MENGEMBANGKAN KEPERIBADIAN
Dengan berefleksi sebenarnya kita sedang berlatih untuk menilai diri sendiri, meningkatkan kehidupan ke arah yang lebih baik.

Meninggalkan hal-hal negatif akan memberikan ruang untuk kita lebih berkembang menjadi seorang yang berkeperibadian yang lebih baik sehingga secara tidak langsung akan meningkatkan rasa percaya kepada diri.


08 | MENINGKATKAN IQ
Menambah pemahaman baru dan belajar bersikap kritis adalah bahagian dari belajar yang tentu saja baik untuk kecerdasan kita.

Sebuah laporan dari Universiti Victoria yang mencatat bahawa menulis memiliki korelasi positif dengan intelegensi.

Salah satu ukuran untuk  menguji kecerdasan ialah dengan penguasaan kosa kata. So, untuk tambahkan penguasaan kosa kata... Cara mudahnya adalah dengan menulis journal.  

Kredit Gambar : Google image

09 | MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI
Jika kita mempunyai masalah  berkomunikasi dengan orang lain, jurnal adalah jawapannya. 

Kita bebas menulis apa sahaja yang ingin kita sampaikan. Harapannya kita semakin berani untuk menyatakan idea-idea kita buat orang lain.

10 | MENGATASI "Writer Block"
Bagi kebanyakan penulis terutama blogger kekadang akan mengalami kebuntuan dalam menulis?

Dengan menulis jurnal tanpa proses edit terlebih dahulu melatih kita untuk mengeluarkan idea. 

Tulis dulu edit kemudian. Kan? 

Harapannya ini dapat membuatkan idea kita mengalir senang dengan sendirinya sekaligus dapat mengatasi kebuntuan di saat menulis. 

Tu antara 10 kebaikan di sebalik menulis journal. Alhamdulillah... Semalam Fiza siap usha di shopee tau... Siap grab 1 buku jurnal. Hehe... Nanti Fiza update. Semangat betoi nak tulis jurnal ni. Hehe... 

Siapa sini penulis jurnal? Jom kita share... 


Kawaii Journal, Fiza jadi teringin nak buat Kawaii Journal, Fiza jadi teringin nak buat Reviewed by fiza linolie on April 17, 2018 Rating: 5

9 comments:

  1. seronok sebenanrnya buat planner/journal ni. tapi kena rajin dan disiplin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu... Kena istiqomah menulis... In Shaa Allah. Pasti boleh 😊

      Delete
  2. buat jugak seronok menulis journal ni

    ReplyDelete
  3. sy pun suka juga.. tp kdg2 bila tgok nota sendiri mcm serabut haha

    ReplyDelete
  4. comelnyaaa sticker2 ni.. germa tngokk. hehe

    ReplyDelete
  5. Alangkah seronoknya jika dapat jurnal yang begitu cantik sekali.. Saya mmg adore sangat dgn jurnal yang kawaii sgt tuee..

    ReplyDelete
  6. saya pun ada buku nota personal..

    saya guna perkataan sahaja.

    mungkin teknik kawaii ini boleh membantu lebih kreatif

    ReplyDelete
  7. yes bagus sebenarnya ada journal

    ReplyDelete
  8. hai ain datang singgah sini dan follow awak. salam perkenalan :)
    sincerely , farahain zfa

    ReplyDelete