Merogol Pada Usia 12 Tahun? | Dua hari lepas, tengok berita di tv3. Sedih! Bila terdengar berita anak pengasuh 12 tahun merogol anak asuhan yang baru berusia 4 tahun. Allahu Akhbar... Sampai pecah selaput dara mak oiii. Bagaimana ia boleh berlaku ye.

Menurut berita... Semestinya gajet adalah pengaruh dan penyebab kenapa perkara tersebut terjadi. Sekarang ni, Fiza tengok budak² sekolah rendah pun ada yang dah memiliki handphone sendiri.


Kes rogol 2019

Yelah! Mudah bagi parents  yang sibuk untuk tahu keberadaan anak² mereka. Lagi satu, cikgu pun turut mengambil inisiatif dengan mewujudkan group whatsapp untuk pelajar... So, senang nak sampaikan sesuatu maklumat sepantas yang mungkin. Jimat kertas. Kan?. That why, handphone menjadi penting...

Yes! Diakui... Zaman sekarang, kerja akan jadi mudah bila mana kita mempunyai handphone. Namun, dalam kebaikan... Pasti ada jugak terselit keburukannya.

Budak² sekarang, kalau tak dipantau penggunaan internet dorang... Tak mustahil dorang akan akses benda² yang tak senonoh... Dari situla dorang belajar...

Tu la... Walaupun mak ayah boleh pantau guna aplikasi atau sebagainya. Kalau sejenis yang nakal... Berkawan pulak dengan geng² kaki handphone... Tak mustahil jugak dorang menonton benda-benda tak elok bila berada di luar rumah. Kan? Same things... Tetap jugak akan barlaku...

Kita tak boleh nak tuduh sembarangan. Kita tak berada pun pada tempat dan situasi tersebut terjadi. Mungkin mak ayah tak bagi handphone, tapi anak-anak join sekaki dengan kawan. Siapa tahu.

Cumanya, kita ambik kisah tersebut untuk peringatan buat diri sendiri. Siapa kita untuk judge orangla kan.

Allahu Akhbar, risaunya...

Bagaimana kita nak elak anak² kita daripada menonton video² tak senonoh di internet?

Kuncinya adalah DOA, PANTAU dan DIRI KITA AS A PARENTS.

Fiza suka cara Dr. Sheikh Muzaffar dalam mendidik anak²nya. Setiap perkara dipantau... Pantau bukan bermaksud menyekat kebebasan anak²... Tapi, sentiasa terlibat sama dalam setiap aktiviti anak... Segala aktiviti pulak dilakukan sebagai rutin... Daripada situ, anak² dah terbiasa dengan rutin dan mereka automatik akan jarang menghadap gajet. Kalau ada pun bermain gajet... Semuanya dilakukan di hadapan orang tua dan bukannya sorok².

Kemudian, sebagai ibubapa... Kita semestinya menjadi role model buat anak-anak. Mereka pemerhati yang sangat hebat. Mereka cerminan kita. That why, kekadang Fiza jadi takut... Takut tak mampu jadi yang terbaik buat mereka. Namun, saban hari Fiza try my best. Kurangkan penggunaan gajet terutamanya bila bersama anak-anak.

Ada jugak terbaca pasal aplikasi yang boleh pantau penggunaan handphone di kalangan anak-anak di FB. Tapi, Fiza tak try lagi download... Sebab Alia dan Ain memang Fiza tak bagi handphone. Kalau ada pun... Boleh guna handphone encik suami je. Handphone Fiza memang dorang tak berani. Password memang susah nak hafal. Haha... Macam mana nak hafal... On handphone pun angkat tinggi-tinggi, manaaaalah dorang nak nampak. Jahat kan.

Ok! Berbalik pasal aplikasi tu, di sini Fiza nak share jugaklah apa yang dikongsikan oleh pemilik artikel tersebut mengenai cara sekat anak dari menonton benda tak elok di handphone. Mana tau... Satu hari nanti berguna... Boleh Fiza rujuk sini balik tanpa perlu google satu-satu. Ye tak?

MACAM MANA NAK ‘BLOCK’ 

ANAK DARI BENDA YANG TAK ELOK?

Terkejut dengar berita budak 12 tahun merogol anak asuhan. Ya Allah lindungilah anak-anak kami semua. Dari berita tu kata semua tu pengaruh gadget. Yelah kan zaman sekarang semua di hujung jari, cari je apa tekan je apa share je apa semua keluar. Maybe ada yang dah tau app ni tapi yang belum tahu harap membantu.
App ni saya install lama jugak lah untuk monitor setiap pergerakan kegunaan hp si kakak. Yup kakak ada hp sendiri dan hp dia memang saya pasang kan line so unlimited internet dan call. supaya dia senang nak call family member, kegunaan kerja sekolah. Tapi semua ada limit. So saya install app ni Family link.

APA ITU APLIKASI FAMILY LINK?


Dekat app ni saya boleh monitor apa yang kakak sedang buat. Contoh dia tengah online ke, dia tengah tengok youtube ke, tengok game ke apa ke semua saya boleh tahu. Dan berapa lama dia tengok dan last dia online semua saya tahu. Paling penting saya tahu location hp nya berada dimana. Tak kisah saya tengah kerja dia di rumah semua saya boleh monitor sebabnya ada notification.

Ini waktu yang saya tetapkan sendiri. so time ni memang telefon dia tak kan boleh guna. sehari dia boleh pakai 4 jam sahaja.
Dan di app ni juga saya kawal penggunaan nya so saya akan set masa ikut saya. So sampai masa hp ni akan padam sendiri dan dia tak leh tekan mana-mana button melainkan call sahaja. Kalau dia perlu buka hp juga perlukan code no daripada hp saya.

ANAK TAK BOLEH SESUKA 

HATI UNINSTALL


Ni tempat untuk parent setting.
update ::
1) Application ni perlu di install kat telefon parent yang nak monitor tu dan juga HP anak anda ye. Nanti app ni akan minta email bagai so ikut sahaja arahan yang diberikan. — Untuk hp parent kena install google family link for parent dan kalau untuk hp anak kena install google family link for children & teens.

Ni contoh kalau tak leh guna. haa kakak dia suh tidoq time ni. so dia hanya boleh guna emergency sahaja. iaitu call. parent access tu yang code tadi lah.
2) Anak nak uninstall. Biarlah sebab tak boleh pun. Kalau hp si ibu atau bapa uninstall pun masih boleh install balik dan monitor anak macam biasa balik. Melainkan parent tu tekan STOP SUPERVISION.
3) Kita boleh kawal dan set untuk tontonan movie umum sehingga 18sg atau 18sx. game pun boleh kawal.

Ni app yang perlu install pada telefon anak.
4) Semua kawalan/perubahan adalah hanya boleh dilakukan di hp si ibu/bapa sahaja.
*Selamat mencuba!
Sumber : Azmuhaini Aini