Assalamu'alaikum, 
Selamat Pagi.

Bila Cuti Sekolah Dah Habis! | First things first, selamat berhujung minggu semua. Setelah seminggu di rumah mertua, harini kami akan balik ke kampung halaman Fiza. Buat masa ni, encik suami masih lagi mengajar di area sana. So, sebagai anak... Sudah menjadi rutin, setiap kali cuti sekolah atau ada keperluan untuk balik... In Shaa Allah, kami tak pernah lagi lupa untuk balik bercuti.

Perjalanan pergi dan balik cuti raya haji 2018

Kenapa balik Sabtu, kenapa tidak Ahad? 

Actually, kami lebih suka memilih jalan pesisir pantai daripada pan-borneo... Al-maklumlah, pan-borneo sedang dalan proses pembinaan... Pastinya banyak jalan yang rosak. Manakala pesisir pantai pulak... Kami kena naik dua buah feri sahaja... Iaitu 45 minit di Feri Triso dan dalam 10 minit di Feri Pusa. So, dalam feri bolehla encik suami berehat. Perjalanan pun smooth je...

Cuma, musim cuti ni sesak jugak semasa menunggu feri. Silap-silap boleh panjang jugak barisan kereta. Jadi kena rancang perjalanan pergi dan balik. Seperti biasa, hari pilihan kami untuk bergerak pergi dan balik adalah hari Sabtu... Sebab, kereta tak banyak... Sampai je di pengkalan feri terus naik. Kalau balik Ahad... Memang akan stuck di pengkalan feri lama... Bila dah lama, panjang pulak masa perjalanan. Bila masa nak rehat right. Isnin, encik suami dah masuk kerja. So, hari terbaik untuk balik adalah hari Sabtu.

Alhamdulillah, di saat entri ni di publish... Kami dah pun berada di atas feri Triso. Jam 8.30 pagi bergerak dari Samarahan... 11.20 pagi dah sampai di feri Triso. Rasanya dalam pukul 3 petang... Sampaila nanti ke rumah.

Semoga urusan perjalanan balik kami dipermudahkan. Aamiin...