Aktiviti Homeschool Alia Dan Ain. Tercetus apabila ada masa terluang. Malah... Pada aku ia suatu idea yang bagus untuk elak anak-anak daripada gila gajet. Cerita kali ni still aktiviti menggunting... Cumanya menggunakan teknik yang berlainan... Dan untuk aktiviti kali ni pun... Ain jugak terlibat... Terlibat mean bukan nak ajar dia menggunting sama... Tapi belajar memasukkan bekas tudung tupperware berbentuk bulat di dalam bekas yang lebih besar... Actually, nak elak dia daripada mengacau si kakak. So, Ain pun berpeluang asah psychomotor skill atau kemahiran menggerakkan badan terutamanya yang melibatkan motor halus seperti jari-jemari dia right.


Before ni... Alia belajar menggunting kotak secara bebas. Amat penting... Untuk menguatkan otot jarinya memegang gunting. Bila dah terbiasa pegang gunting dalam masa seminggu dah... Aku bagi lagi latihan menggunting mengikut garisan lurus di kertas A4.




Sambil ajar Alia menggunting, Ain jugak kena dipantau. Kemain suka dia masukkan tudung tupperware dalam bekas... Sampai tunjuk gigi. Haha...


Alhamdulillah... Walaupun hasil guntingan kak Alia still bengkang bengkok. Tapi aku percaya... Insya Allah, before menjejakkan kaki ke tadika nanti... Dia dah mahir menggunting. Insya Allah. Bila selalu berlatih dan berlatih pastinya boleh.

Semoga aku terus diberi kekuatan dan semangat untuk terus menyediakan bahan untuk homeschool Alia dan Ain. Tak susah pun sebenarnya... Setakat ni, aku takdelah keluarkan duit sangat. Kebanyakan bahan yang aku guna... Semuanya dengan hanya memanfaatkan bahan sedia ada yang terdapat di rumah mahupun di luar rumah... Termasuklah bahan terpakai.

Insya Allah, jika diberi peluang... Aku akan update lagi tentang aktiviti sains mudah yang pernah kami jalankan. Mana tau boleh jadi idea untuk buat aktiviti homeschool anak-anak right. Sharing is caring -_-