Assalamu'alaikum, hai
Lately bila usia menjangkau 2 bulan, Nur Ain suka bermain air liur. Risau jugak aku. Yelah... Alia dulu mana ada. Semalam... Dek kerana hujan lebat... Lansung tak boleh nak tonton romantika bulan madu. Apalagi aku try la google kenapa baby selalu berbuih mulut... Dalam erti kata lain suka main air liur.


Ada jugak tanya kat mak. Mak kata... Biasalah budak katanya. Orang tua-tua kata... Ada keinginan si ibu masa mengandung tak tercapai... Kononnya kempunan nak makan sesuatu. Hurmmm... Seingat aku, masa mengandungkan Nur Ain... Aku takdelah mengidam sangat nak makan itu dan ini. Kuat makan maggie lagi ada. Haha...

Tapi... Banyak jugak blog yang aku singgah... Mengatakan itu adalah mainan bayi... Di mana satu perkembangan yang berlaku before fasa bayi untuk mengunyah dan menelan nanti. Namun... Jika bayi berliur secara berlebihan dan membasahi baju... Disarankan bawak berjumpa doktor. Takut ada masalah di dalam rongga mulut.

Ada jugak blog yang mengatakan kenapa bayi berliur pada usia 2 bulan adalah disebabkan akan tumbuh gigi... Tu bagi bayi yang tumbuh gigi pada usia seawal 2 ke 3 bulan.

Hurmmm... Adakah Nur Ain akan tumbuh gigi pada usia 3 bulan?. Selagi mainan buih mulut dia biasa-biasa saja dan Nur Ain kelihatan sihat. InsyaAllah... Takde apa-apa rasanya.

Nanti next checkup 3 bulan... InsyaAllah, teringin jugak nak mengajukan masalah air liur meleleh dekat nurse. Hehe...