Assalamu’alaikum, 
Selamat Petang.

Cara Connect Internet Handphone Dengan Laptop | Kalau semalam cerita aku berkisar tentang bahaya memanaskan makanan berulang kali... Kali ni pulak berkaitan dengan wifi handphone android.

Dah setahun jadi pengguna Samsung Galaxy Note dan guna bill untuk line internet… Tapi tak pernah terfikir untuk kongsikan line internet handphone dengan laptop. Lately… Note aku macam cepat low battery. Bila google… Kenapa battery Samsung Galaxy Note cepat habis? Rata-rata info yang aku dapat mengatakan ia disebabkan oleh terlalu banyak perisian dan penggunaan. Maybe ada betulnya. Hehe… Sebab 24 hours internet aku onn. Huhu…

Berbalik kepada cerita asal aku. Jadinya… Terfikir nak online guna laptop. Dah lama tak update blog guna laptop tau. Rasa rindu pulak nak ketang ketuk menaip guna laptop. Haha… Boleh pulak gitu yer.

Setelah aku google dan try… Akhirnya aku dapat kongsikan line internet handphone dan laptop dengan jayanya… Bolehla lepas ni tukar-tukar kan… Dan berikut adalah steps untuk setup setting android yang aku maksudkan.

Masuk ke Menu [Setting]
Klik [More Setting] maka akan muncul Menu “Wireless and Networks”
Klik [Tethering and Portable Hotspot]

Informasi

Di Menu “Tethering and Portable Hotspot”, Klik [Configure]
Masukan Nama yang diinginkan ke dalam kotak “Network SSID”
Pilih “Security” dengan [WPA2 PSK]
Masukan Password yang diinginkan. 
Klik [Save]

Informasi

Rupanya senang je nak tukarkan settingnya. Hehe… Sekarang dah boleh guna :)