Assalamu'alaikum...
Sejak akhir-akhir ni... Sana-sini dok heboh bercakap pasal kolagen. Pure merine kolagen lah... Atau dimelayukan... Kolagen rumpai laut. Malah... Last two week pun, dalam wanita hari ini... Juga bercakap tentang kolagen rumpai laut, bahayakah?

See... Betapa popularnya kolagen di mata masyarakat sekarang ni.... Terutamanya di kalangan kaum hawa. Semalam aku ada terbacalah kat majalah iSIHAT keluaran Oktober 2010 ( tengah kemas majalah sambil belek-belek... Terjumpa tajuk pasal kolagen. Tu yang tergedik nak share ).... Adalah info pasal kolagen.

Di mana kolagen adalah sejenis molekul yang agak besar dan sukar untuk menembusi lapisan kulit.


So, menurut artikel tersebut... Cara paling efektif untuk memasukkan kolagen ke dalam kulit adalah dengan menyuntiknya atau memakannya dan bukan dengan mengoleskan di permukaan kulit.

Dan... Menurut info itu lagi, semakin kerap kita oles... Semakin berisiko untuk kulit kita menjadi semakin kendur. Ini kerana molekul kolagen hanya berada di atas permukaan kulit dan tidak dapat diserap oleh badan.

Jadi... Seperti yang disarankan. Jangan terpedaya dengan krim-krim yang menjanjikan ketegangan kulit... Hurmmm... So, how?

Baik makan daripada guna krim kan... Aku sekarang tengah tunggu hasil kawan aku guna pure merine kolagen. Entah bagus ke tidak? Kalau bagus... Nak ler jugak mencuba... Haha...

Sekian... Sedikit info pasal kolagen. Semoga memberi manfaat hendaknya ^_^.

Wassalam...