Assalamualaikum dan selamat tengah hari semua,

Dah makan belum?... Tanya orang dah makan belum bagai nak pelawa orang makan... Hehe, tak nak cakap pasal makan lah... Nak citer pasal berbasikal dengan korang... Jangan jadi macam saya tak reti kayuh basikal... Dah baca belum citer saya tak reti kayuh basikal? Kalau belum klik di sini lah yer kalau nak tahu... kalau tak nak tahu... Sudah! Heeeee...

Kalau tak nak tahu yang tu... Yang ni mesti korang ambik tahu... Terutamanya yang suka naik basikal lebih daripada 30 minit sehari. Benar atau tidak... Wallahualam. Tapi ia adalah menurut kajian Seorang Dokter si... Iaitu Dr. S Dahaghin dari Tehran... Medical University, Iran... Di mana mereka yang berbasikal lebih daripada 30 minit sehari berisiko tinggi mengalami osteoarthritis lutut... Apa tu?

osteoarthritis lutut  adalah penyakit di mana pesakit yang menghidapinya akan berasa nyeri di bahagian lutut.



Haaa... Tapi kan... Tai Chi Juga dikatakan boleh menjadi penawar kepada osteoarthritis lutut... Ini menurut kajian yang dilakukan oleh Dr. Chenchen Wang dan pasukannya dari Tufts University School of Medicine, Boston, Amerika Syarikat yang mana mendapati latihan tai chi sangat bermanfaat untuk penderita osteoarthritis lutut.

Tai Chi dikatakan dapat mengurangkan rasa sakit dan meningkatkan fungsi lutut yang bermasalah. 

Haaaa... Nak kayuh basikal tak? Hurmmm, boleh jer kita kayuh basikal... Tapi berpada-pada lah kan... Kang kalau ramai mogok tak nak kayuh basikal...  Bankrup apek jual basikal dibuat nyer.... Heeeeeeeeeee.

Orait! Nak pergi makan jap... Thanks yer kerana sudi baca entri saya....